Grondige aanpak bij heraanleg Halfuurdreef in Veldegem. Behoud van het uitzicht door opnieuw bomen aan te planten, aandacht voor veiligheid en mobiliteit door aanleg van voetpaden aan beide zijden van de weg, vernauwing van het rijvak tot 5 meter waardoor dit een snelheidsremmend effect krijgt.

De bewoners van de halfuurdreef hebben enkele weken terug tijdens een bewonersvergadering kennisgemaakt met de plannen voor de vernieuwing van hun straat. Nu ook de Gemeenteraad de plannen heeft goedgekeurd kunnen de werken starten.

De omvang van de werken maakt het noodzakelijk om in verschillende fases te werken.

In een eerste fase wordt het  volledige deel  tussen de Koningin Astridstraat en de Boldersdreef aangepakt. In dit deel zijn de voetpaden in de slechtste toestand en het gebruik ervan zal ook toenemen door het ontsluiten van het de nieuwe verkaveling van Vivendo.

Om een volwaardig voetpad te kunnen aanleggen  is het nodig om de bomen te verwijderen en op een andere manier in te plannen. Ze staan in de weg voor het nieuwe aan te leggen voetpad, breder dan het huidige voetpad en dit aan beide zijden van de weg.

Er komt dus aan beide zijden van de Halfuurdreef een volwaardig voetpad, aan beide zijden waar mogelijk een parkeerstrook waarin plantvakken verwerkt zijn voor de nieuwe bomen en ertussen zal de rijweg versmallen naar 5 meter.  In de plantvakken worden wortelgeleiders voor de bomen voorzien zodat na verloop van tijd de verharding niet opnieuw opsteekt en de keuze voor volwaardige bomen kan gemaakt worden.  Dit kadert in het in opmaak zijnde bomenbeleidplan.

Door het versmallen van de rijweg en door de bomen meer naar binnen te positioneren creëren we een versmallend effect en zal de snelheid hierdoor gereduceerd worden.

In samengang met onze werken zal de watermaatschappij de oude waterleiding die er nu ligt vervangen door een nieuwe waterleiding. Eenmaal de nieuwe waterleiding er ligt, zullen de huisaansluitingen overgekoppeld worden van de oude op de nieuwe waterleiding.